Marketing lokalny SEO

Lokalne SEO – Dlaczego warto zadbać o pozycjonowanie lokalne Twojej firmy?

Pozycjonowanie lokalne to jedno z pierwszych działań, które powinno zostać podjęte w ramach promocji lokalnego biznesu i to niezależnie od branży. Jeżeli np. reprezentujesz firmę usługową, której zasięg działania obejmuje najbliższą okolicę – wówczas pozycjonowanie lokalne stron ma głęboki sens! Dzięki odpowiedniej optymalizacji strony możesz osiągnąć czołowe pozycje w wyszukiwarce na istotne dla Ciebie słowa kluczowe ze wskazaniem lokalizacji. Dlaczego powinieneś zainteresować się lokalnym SEO? Jakie działania warto podjąć w tym kierunku? O tym poniżej!

Niektóre branże z zasady są ukierunkowane na obsługę lokalnej społeczności. Mowa np. o restauracjach, warsztatach samochodowych, gabinetach lekarskich, kosmetyczkach itp. Przy wyborze takich usług internauci zwracają uwagę m.in. na to, aby urzeczywistnić swoją potrzebę w miarę blisko. To tłumaczy, dlaczego warto przyjrzeć się zaletom pozycjonowania lokalnego.

Specyfika wyszukiwania lokalnego w Google

Postępująca cyfryzacja doprowadziła do tego, że posiadanie smartfona ze stałym dostępem do internetu to codzienność. Specyfika użytkowników jest taka, że wykorzystują ten sprzęt nie tylko do komunikacji, ale i innych aktywności, takich jak np. zakupy online, prowadzenie osobistej bankowości czy właśnie – wyszukiwanie informacji w Google. Bezpowrotnie minęły już czasy papierowych katalogów z listą przedsiębiorstw w okolicy. Obecnie użytkownik wyszukuje firmy w pobliżu w chwili, gdy wyklaruje się u niego konkretna potrzeba skorzystania z usługi.

Jeżeli np. jesteś w podróży i zauważysz, że Twoje auto zaczyna szwankować – zapewne chętnie skorzystasz z pomocy mechanika, który stacjonuje na Twojej trasie. Jeśli z kolei przebywasz na kilkudniowym szkoleniu w obcym mieście i chcesz się zrelaksować – będziesz wyszukiwać spa lub salonu kosmetycznego w pobliżu Twojej lokalizacji. 

Co więcej, wyniki wyszukiwania mogą prezentować listę lokalnych usługodawców także wtedy, gdy nie dopiszesz w Google nazwy miejscowości, w której się znajdujesz. Odpowiedzialna jest wówczas za to geolokalizacja wyników wyszukiwania – pozwala ona bowiem na wskazanie Twojego położenia geograficznego dzięki GPS lub IP Twojego sprzętu.

Lokalne SEO – od czego powinieneś zacząć?

Niezależnie od tego, czy reprezentujesz małe czy średnie przedsiębiorstwo – kluczem do ekspansji są właśnie nowi klienci. Jeśli zatem zależy Ci na dotarciu do szerszego grona odbiorców, zdecydowanie warto otworzyć się na tych potencjalnych klientów, którzy nie słyszeli o Twojej firmie, a ich aktualna potrzeba powoduje, ze szukają dostawcy produktów lub usług na obszarze, który obsługujesz. Jeśli zatem podejmiesz odpowiednie kroki, które pozwolą Ci uzyskać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania – automatycznie zwiększasz prawdopodobieństwo, że internauta skorzysta z oferty Twojej firmy. Poniżej poznasz sposoby na zwiększenie ruchu na Twojej stronie bez generowania dodatkowych kosztów.

Zoptymalizuj swoją stronę dla pozycjonowania lokalnego

Punktem wyjściowym Twoich działań powinno być dostosowanie istniejących już treści i uwypuklenie w nich lokalnego pierwiastka. O jakich konkretnie czynnościach mowa?

  • nasycenie fraz lokalnych na podstronie „O mnie”, które jednoznacznie wskazują charakter Twojej działalności oraz lokalizację, np. „kwiaciarnia Lublin”,
  • umieszczenie dokładnego adresu Twojej firmy z podaniem danych kontaktowych,
  • uzupełnienie dotychczasowych tekstów słowami kluczowymi ważnymi dla Twojej branży – warto przy tym odnosić się również do miasta,
  • zoptymalizowanie nagłówków H1-H6 oraz meta-tagów,
  • dodanie znacznika na mapie Google – dzięki temu potencjalny klient będzie miał ułatwione zadanie pod kątem odnalezienia firmy.

Pozycjonowanie lokalne stron to także działania poza obrębem Twojej witryny

Mowa o działaniu off-site, czyli na zewnętrznych aspektach pomagających w optymalizacji stron. Opiera się to między innymi na pozyskiwaniu linków prowadzących do witryny. Podczas takiego zewnętrznego pozycjonowania warto także zadbać o takie aspekty jak:

  • skupienie się na linkach o lokalnym charakterze – np. takich na lokalnych serwisach (urząd miasta, wszelkie tematyczne strony),
  • uzupełnienie katalogów firm o podstawowe informacje (adres, dane do kontaktu, link do strony),
  • wykazywanie proaktywnej postawy zarówno na branżowych jak i lokalnych forach. Warto przy tym mieć na uwadze, aby zamieszczane tam posty czy wpisy były merytoryczne i wnosiły realną wartość do dyskusji. W przeciwnym wypadku mogą być uznane za spam.

Google Moja Firma – Twój wkład w lepszą widoczność strony

Posiadanie wizytówki w GMF to jeden z podstawowych kroków, które pomogą w pozycjonowaniu lokalnym. Co ważne – skorzystanie z tej usługi jest bezpłatne i proste. Wystarczy uzupełnić podstawowe informacje, takie jak nazwa firmy i profil jej działania, adres, dane do kontaktu oraz godziny otwarcia czy adres strony internetowej. Połączenie tego odnośnika wraz z Mapą Google prowadzącej do strony głównej pozytywnie wpływa na widoczność witryny.

Warto także podkreślić, że do założenia tej wizytówki nie jest wymagane posiadanie strony firmowej. Mogą zatem skorzystać z tej opcji także te osoby, które np. dopiero przenoszą swoją działalność do internetu i chcą wykonać pierwszy krok ku lepszej widoczności.

Pozytywne rekomendacje to klucz do sukcesu

Atutem Google Moja Firma jest także możliwość zostawiania recenzji oraz ocen od klientów, którzy już korzystali z usług firmy. Troska o zapewnienie pozytywnego feedbacku to jeden z elementów budujących zaufanie do przedsiębiorstwa. Potencjalni klienci zwracają uwagę na pozostawione oceny i biorą ten aspekt pod uwagę przed skorzystaniem z propozycji firmy. To także dobra lekcja dla przedsiębiorców, którzy mogą dowiedzieć się, jakie obszary działania wymagają poprawy.

Podsumowując – pozycjonowanie lokalne może pomóc w rozwinięciu firmy. Otworzenie się na nowych klientów i skrócenie im drogi poszukiwań to obopólna korzyść. Dzięki lokalnemu SEO podajesz niejako na tacy gotowe rozwiązanie użytkownikowi, który chce skorzystać z Twoich usług czy produktów.