SEO

Koszt pozycjonowania strony – sprawdź, od czego zależą ceny w SEO

Pozyskiwanie wartościowego ruchu z organicznych wyników wyszukiwania to szansa na wzrost konwersji i wyższą sprzedaż. O ile za zajmowanie wysokich pozycji w SERPach nie musisz zapłacić (jak ma to w przypadku widoczności reklam w Google Ads), nie oznacza to jednak, że zapracowanie na ten efekt odbędzie się bez jakichkolwiek kosztów. Jakie są zatem ceny pozycjonowania? Jak dopasować ten budżet do swojej witryny?

Zajęcie wysokich miejsc w wynikach wyszukiwania nie wymaga od nas płacenia Google’owi – aby jednak doprowadzić do zajęcia  czołowych pozycji należy przeprowadzić szereg działań, które zaprowadzą Twoją stronę na pożądane pozycje. Konieczne jest tu dostosowanie się do wymagań nieustannie ewoluujących algorytmów Google’a. To jednak nie wszystko – kluczowe jest także stworzenie wartościowego contentu oraz usprawnienie strony. Niemal zawsze konieczne jest przeprowadzenie szeregu zabiegów optymalizacyjnych i doprowadzenie do szybszego ładowania się witryny. W trosce o sprawne przeprowadzenie tych działań słusznym posunięciem będzie skierowanie się do doświadczonego specjalisty SEO, który pomoże urzeczywistnić te dążenia.

Co ma wpływ na koszt pozycjonowania strony?

Istotnymi elementami, które wpływają na koszty pozycjonowania są linki kierujące do strony z zewnętrznych źródeł oraz treść na docelowej witrynie. Cała sztuka opiera się właśnie na zamieszczaniu atrakcyjnej treści, która jest przyjazna zarówno użytkownikom jak i wyszukiwarkom oraz na cyklicznym pozyskiwaniu linków do strony. Koszt pojedynczego wpisu blogowego o średniej długości zaczyna się od około 100 zł, publikacja wartościowego linka oscyluje w kwocie – od 100-200 zł do kilku tysięcy złotych.

Do efektywnego pozycjonowania strony niezbędne jest pozyskiwanie kilku takich odnośników miesięcznie, co powoduje, że koszty pozycjonowania nie mogą zatem należeć do najniższych. Jeżeli natkniesz się na ofertę opiewającą na kilkaset złotych miesięcznie w zakresie obsługi SEO – wówczas powinno to dla Ciebie stanowić informację zwrotną, że nie jest to inwestycja, która się zwróci. Oczekiwanie rezultatów od firm, które działają w takim modelu jest nierealne i wykorzystuje jedynie brak wiedzy i doświadczenia u kupujących. O ile samo wyświetlanie strony na czołowych miejscach w Google nie wymaga płacenia wyszukiwarce, tak wysiłek włożony w uzyskanie pożądanych pozycji na wybrane słowa kluczowe – już tak.

Ceny pozycjonowania 

Koszt SEO będzie w przypadku każdego biznesu różnił się od siebie. Na koszty ma wpływ wiele czynników, choćby obecny stan witryny. Usunięcie zbędnego kodu, zmniejszenie wagi obrazów, przyspieszenie ładowania – to dopiero początek. Nie bez znaczenia pozostaje też to, co dotychczasowe firmy wykonywały w obszarze SEO. Wiek domeny i profil pozyskiwanych linków jest również istotny.

Ustalenie strategii a koszty pozycjonowania

Początek każdej współpracy ze specjalistą SEO powinien zaczynać się od opracowania wszystkich słów kluczowych istotnych dla branży klienta. Kolejny etap stanowi takie zbudowanie poszczególnych podstron, aby osiągnąć jak najlepsze rezultaty w zakresie widoczności na wskazane hasła. Oszacowanie kosztów takiej strategii jest uwarunkowane preferowaną formą współpracy czyli np. tym, czy klient chce korzystać ze stawek godzinowych specjalistów czy może w ramach comiesięcznej, stałej kwoty.

Audyt SEO 

Weryfikacja obecnego stanu strony to kolejny niezbędny etap przy podejmowaniu współpracy w zakresie pozycjonowania. To konieczne do wskazania obszarów, które wymagają poprawy. Sprawdzenie zastanej struktury strony jest konieczne do wytyczenia nowych kierunków działań. W ramach audytu SEO poza weryfikacją podstawowych aspektów takich jak szybkość wczytywania badana jest także np. jakość treści i opatrywanie ich właściwą strukturą nagłówków. Przy starcie współpracy z freelancerem ds. SEO badane są także linkowania wewnętrzne oraz wszelkie możliwe błędy techniczne, które mogą utrudniać widoczność strony w Google. Koszt przygotowania audytu jest również również ustalany indywidualnie.

Zoptymalizowana treść – klucz do sukcesu w pozycjonowaniu

Zaistnienie w Google na czołowych pozycjach to w dużym stopniu zasługa odpowiednio zoptymalizowanej treści, dzięki której strona klienta będzie miała szansę pojawić się w wyszukiwarce. Kluczowe jest tu opracowanie odpowiedniej struktury wpisów, który będzie odpowiednio nasycony słowami kluczowymi. Na tym etapie przyda się zdolność analitycznego myślenia i rozplanowania treści zgodnie z oferowanymi przez klienta produktami czy usługami. Rozdzielnie tego na poszczególne kategorie i podkategorie pomoże nie tylko w hierarchizowaniu treści, ale i ułatwi robotom Google’a ogólną ocenę strony.

Ważne jest także regularne dodawanie nowych, przyjaznych wyszukiwarce treści. Przyjęło się, że copywriterzy są rozliczani w jednostce za 1000 zzs – dowiezienie unikalnego i jakościowego contentu wymaga zainwestowania w około 15 zł za każde wspomniane 1000 zzs. Wraz z poziomem zaawansowania branży ten koszt rośnie. Z reguły wpisy blogowe liczą kilka tysięcy zzs. Do tego należy jeszcze doliczyć czas specjalisty, który przygotuje dla copywritera wytyczne dotyczące np. rozmieszczenia słów kluczowych do wskazanego tematu. Nierzadko należy również zadbać o optymalizację takiego wpisu przed finalnym umieszczeniem na stronie, co również wpływa na koszty pozycjonowania.

Link building a ceny pozycjonowania

Pozyskiwanie dobrych jakościowo linków zewnętrznych ma także kluczowe znaczenie w dążeniu do uzyskania wysokich pozycji na pożądane słowa kluczowe. To jedno z elementarnych założeń SEO. Działania link buildingowe są także jednymi z najdroższych i najbardziej czasochłonnych etapów. Na chwilę obecną najistotniejsza jest przede wszystkim jakość linków oraz ich umiejscowienie. Artykuły sponsorowane cieszą się największą popularnością w tym aspekcie. Cena umieszczenia takiego wpisu jest uzależniona m.in. od wydawcy oraz stawki copywritera, który przygotuje tekst zgodnie z otrzymanymi wytycznymi. Do dyspozycji są także linki zamieszczane w dyskusjach na forach internetowych oraz w serwisach z ogłoszeniami.  

Cykliczne analizy i raporty są z reguły wpisane w koszt pozycjonowania

Nie jest to jednak regułą, dlatego warto zawsze dopytać na początku współpracy, czy takie cykliczne analizy są przeprowadzane domyślnie. 

Może się niekiedy okazać, że po kilku miesiącach mogą pojawić się pewne trudności w osiągnięciu założonych celów. Wtedy właśnie taka chwila na refleksję i analizy pozwoli znaleźć obszary możliwe do poprawy i wytyczenie nowego kierunku działania. Sporządzanie takich raportów i cykliczna weryfikacja sytuacji pomogą właśnie trzymać rękę na pulsie, a co za tym idzie – jak najefektywniej pracować nad rezultatami w zakresie skutecznego pozycjonowania. Korzystanie z niezbędnych narzędzi SEO jest wliczone w pracę specjalistów sprawujących opiekę nad projektem.

Czynniki wpływające na koszty pozycjonowania

Wielu właścicieli biznesów zadaje sobie zapewne w tym momencie pytanie ile powinni wydawać na SEO, aby spodziewać się oczekiwanych efektów w postaci wywindowania strony na czołowe pozycje w Google. Do udzielenia odpowiedzi na to pytanie niezbędne jest przeprowadzenie wstępnej analizy potrzeb klienta, jego branży, pomocna okaże się także weryfikacja pozycji konkurencji. Kluczowe jest tu także wskazanie słów kluczowych, które docelowo miałyby prowadzić do strony klienta. Poniżej lista czynników, które determinują ostateczne koszty.

Co robi Twoja konkurencja?

Znalezienie się w grupie pierwszych 10 wyników na określone słowa kluczowe to cel wielu przedsiębiorców. Ujmując to najbardziej obrazowo – im więcej wydaje na pozycjonowanie konkurencja, tym więcej trzeba przeznaczyć na ten SEO własnej strony. Ciężko bowiem konkurować z kilkukrotnie mniejszym budżetem na to, aby prześcignąć witrynę, która jest od lat pozycjonowana przez dobrze opłacanych i doświadczonych specjalistów.

Czas przewidziany na efekty

W działaniach SEO kluczowy jest czas i systematyczność. O ile w przypadku kampanii Google Ads po zasileniu konta reklamowego można od razu przystąpić do czerpania efektów, tak w przypadku pozycjonowania – na rezultaty trzeba poczekać nieco dłużej.

W przypadku młodych stron, które nigdy nie były pozycjonowane, pierwsze efekty mogą pojawić się po upływie około roku. Mowa tu o wartościowym i konwertującym ruchu ze strony. Wszystko jest jednak kwestią wysoce indywidualną. Niemniej – konieczne jest uzbrojenie się w cierpliwość – to zaprocentuje, gdy efekty specjalisty SEO zaczną być zauważalne.

Branża

W przypadku najbardziej popularnych sektorów z dużą konkurencją – wybicie się na szczyt wyników wyszukiwania będzie zarówno wymagało dużych nakładów czasu jak i pieniędzy. W przypadku niszowych branż, z małą konkurencją – ten koszt będzie analogicznie niższy. Co więcej – w przypadku różnych sektorów specjaliści SEO dobierają także na bazie zdobytych doświadczeń inne strategie.

Aktualna sytuacja strony

Obecna kondycja witryny oraz przeprowadzone wcześniej działania są również kluczowe. W przypadku strony o ugruntowanej historii, która wcześniej była pozycjonowana niezbędne może okazać się zoptymalizowanie treści i pozyskiwanie linków. Z kolei w przypadku nowych witryn, które nie mają odpowiednio zachowanej struktury – zakres prac jest znacznie obszerniejszy, co przekłada się także na cenę całej współpracy.

Koszty pozycjonowania – inwestycja, która się zwraca

Koszty pozycjonowania warunkuje wiele czynników. Niemniej – podjęcie decyzji o rozpoczęciu prac na poprawą widoczności strony w ramach organicznych wyników wyszukiwania jest warte zachodu. Wzrost konwersji przekładający się na większą sprzedaż to zaledwie ułamek korzyści wynikających z tych zabiegów. Wzrost świadomości marki, kreowanie eksperckiego wizerunku – to dodatkowe zalety.