Czy pozycjonowanie da się przeprowadzić samodzielnie?
Bez pozycjonowania współczesny handel internetowy nie mógłby istnieć. Do niedawna większość przedsiębiorców zakładających w sieci swój biznes, np. sklep bądź portfolio firmowe, przeznaczało ogromne fundusze na zakup artykułów sponsorowanych lub reklamy displayowej czy też linków. Bardzo wysokie ceny tego typu działań dają co prawda bardzo dużą liczbę wejść, lecz także nikłą szansę konwersji, w efekcie czego już po kilku dniach ich efektywność spada w zasadzie do zera. Pozycjonowanie działa na zupełnie odwrotnej zasadzie.
W trakcie pozycjonowania przeprowadza się bardzo precyzyjną i dokładną analizę całej witryny i wprowadza na niej szereg zmian, które mają w efekcie sprawić, że wybrane podstrony wylądują na samym szczycie wyników. Każda witryna bez przeszłości w Google ląduje na samym końcu listingu SERP (Search Engine Results Page), przez co nie generuje jakiegokolwiek ruchu, w tym także konwersji. Pozycjonowanie SEO ma sprawić, że wybrana podstrona WWW wyjdzie aż na sam szczyt wyników w konkretnej frazie kluczowej. Nie jest to jednak proste, najwięcej na temat wie najlepsza firma SEO z Poznania z ugruntowaną pozycją na rynku.
Przebieg pozycjonowania – co należy wykonać w celu efektywnego pozycjonowania?
Przed rozpoczęciem pozycjonowania warto dokładnie poznać jego cechy. Po sieci stale buszują roboty crawlujące Google, które przeczesują całą sieć w poszukiwaniu nowych witryn bądź aktualnych treści. Dane uzyskane w ten sposób są później analizowane przez algorytm Google, który po przeprowadzeniu niezwykle skomplikowanych obliczeń wyznacza pozycję danej strony w listingu w wybranej frazie kluczowej. Zadaniem pozycjonowania jest to, aby spełnić wszelkie wytyczne algorytmu i jak najbardziej zbliżyć się do ideału.
W trakcie pozycjonowania przeprowadza się między innymi audyt SEO, dzięki któremu można poznać aktualny stan witryny i zaplanować kolejne działania i dopasować do niej strategię. Wielu freelancerów od razu przechodzi do pracy, podczas gdy doświadczone firmy i agencje interaktywne SEO traktują audyt jako najważniejszy etap współpracy, dzięki któremu można zaplanować budżet i zakres dalszych działań.
Działania on-site na naprawieniu wszelkich błędów wynikających z audytu SEO. Pozycjonerzy wraz z programistami i copywriterami wdrożą w tym etapie wszelkie istotne zmiany witryny, poprawią jej działanie, nasycą istniejące teksty frazami bądź przygotują nowe czy też zmienią UI i UX w taki sposób, aby dopasować wygląd witryny i sposób jej działania do oczekiwań konkretnego odbiorcy.
W ramach działań off-site z kolei przeprowadza się ścisłą analizę działań konkurencji i pozyskuje się linki zwrotne prowadzące do Twojej witryny. To, mimo niewielkiego skomplikowania i raczej prostych wytycznych, dość kosztowny etap, który z reguły wiąże się z wykupieniem jak największej liczby artykułów sponsorowanych z linkiem dofollow indeksowanym przez Google na dobrych witrynach.
Czy pozycjonowanie jest niezbędne w świecie e-commerce?
Zdecydowanie tak! Bez pozycjonowania nawet najlepsze sklepy lub portfolia nie generują sprzedaży i jakiejkolwiek interakcji, przez co wiele z nich znika z sieci już po kilku miesiącach zupełnego braku ruchu widząc winę jedynie w słabym asortymencie lub nieodpowiedniej niszy. Tak naprawdę jednak powód niskich zarobków jest prosty – zerowa widoczność w Google.
Nie bez znaczenia są także koszty. Pozycjonowanie należy do stosunkowo tanich czynności w stosunku do korzyści, dlatego coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na przeprowadzenie tego procesu już w chwili zakładania własnej witryny. Ponadto dobrze wypozycjonowana strona jest bardziej atrakcyjna w kwestii zaufania internauty, który chętniej wyda swoje pieniądze w firmie znanej w Google niż takiej, której nie widział nigdy wcześniej.
Pozycjonowanie samodzielnie czy z firmą?
Pozycjonowanie można przeprowadzić na trzy sposoby: samodzielnie, z freelancerem bądź wyspecjalizowaną agencją interaktywną SEO. Każdy sposób ma zarówno wady, jak i zalety, dlatego warto poznać je na przykładach i wybrać na podstawie rzetelnych informacji prosto ze źródła.
Pozycjonowanie z agencją interaktywną z reguły jest bardzo bezpieczne i niezbyt kosztowne. Firmy realizujące działania SEO mają w swoich zespołach wielu pozycjonerów, programistów i copywriterów, którzy są w stanie opracować najbardziej zaawansowane strategie w stosunkowo krótkim czasie. Wszyscy są specjalistami w jednej, konkretnej dziedzinie, dzięki czemu każdy ma najświeższą i aktualną wiedzę z wybranej specjalizacji. Warto postawić na dużą, rozpoznawalną markę, np. na agencję Grupa iCEA, która całkiem niedawno stała się sponsorem drużyny futsalowej. Czas na iCEA Futsal Poznań! Interesujesz się piłką nożną? Koniecznie poznaj tą ciekawą współpracę.
Współpraca z freelancerem opiera się na nieco innej zasadzie. Z reguły jest to jedna osoba, która wszelkie działania związane z pozycjonowaniem realizuje samodzielnie, co dla osoby niezorientowanej w tym temacie wydaje się zaletą. W praktyce jest jednak sporą wadą. Freelancer, nawet ten z ogromnym doświadczeniem i wieloletnią karierą zawodową za pasem, nie jest w stanie dysponować odpowiednio dużą i zawsze świeżą wiedzą na temat pozycjonowania czy programowania lub grafiki.
W przypadku pozycjonowania samodzielnego jest znacznie taniej, co nie znaczy lepiej. Sam przedsiębiorca rzadko będzie w stanie zapoznać się z wszelkimi tajnikami pozycjonowania, dlatego część z nich z pewnością skorzysta z gotowych poradników, gdzie też czyha na nich pierwsza i głęboka pułapka – stare i nieaktualne dane. Równie istotne jest to, że przedsiębiorcy realizujący pozycjonowanie samodzielnie oczekują dobrych efektów w zbyt krótkim czasie.